Jednotorowy
tunel kolejowy koło Żegiestowa w województwie małopolskim
znajduje się na szlaku kolejowym Nowy Sącz – Muszyna. Łączy
Polskę ze Słowacją. Linia kolejowa przebiega wzdłuż Doliny
Popradu, wzdłuż meandrów rzeki. W najtrudniejszym technicznie
odcinku trzeba było jednak przebić tunel.
Ma długość 513 m, owalny kształt, a
wykończony jest w obudowie kamiennej z klińców. W ociosach tunelu
wykonano kilka wnęk ucieczkowych. Udostępnienie tunelu dla ruchu
kolejowego nastąpiło w ramach budowy odcinka Nowy Sącz - Leluchów
18.08.1876 r.
O
budowie tunelu postanowiono w trakcie budowy linii kolejowej z
Tarnowa do Koszyc. Był dwukrotnie wysadzony w powietrze. Raz przez
Wojsko Polskie we wrześniu 1939 r. oraz przez Niemców w styczniu
1945 r. Po wojnie go odbudowano.
W
trakcie budowy (1874 r.) tunelu doszło do wypadku. Zarwał się
strop przygniatając 120 pracujących robotników. Z powodu trudnych
warunków zrezygnowano z wydobycia ciał, a plany tunelu zmieniono
tak, aby omijał miejsce zawału. W jednej z wnęk umieszczono
kapliczkę, która upamiętnia to wydarzenie.
120 robotników?! - ależ ofiarę ponieśli, jak przy budowie piramid, a to tylko - tunel. Nie jest to sarkazm, chociaż tak brzmi.- Ale z pewnością, ktoś czegoś nie dopilnował i coś zaniedbał. Chociaż w 1874r., chyba trudno było, zadbać o zachowanie bezpieczeństwa.
OdpowiedzUsuń