Adam Jan Kanty Ostaszewski herbu Ostoja
nazywany jest „Leonardem ze Wzdowa", tam się bowiem urodził
22 października 1860 r (zmarł 4 marca 1934 w Krakowie).
Jego dokonania zapierają dech w
piersiach. Był konstruktorem lotniczym, działaczem społecznym i
gospodarczym, pisarzem i poetą, tłumaczem (znał kilkanaście
języków, ponoć 20 - w tym chiński, arabski i perski - sam
opracował język zbliżony do esperanto), ale przede wszystkim
wynalazcą.
Adam Ostaszewski nauki pobierał w
Krakowie, Wiedniu, Paryżu i Berlinie, był absolwentem prawa i
filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studiował również
matematykę.
W dworskim parku, we Wzdowie, którego
był właścicielem, zbudował obserwatorium astronomiczne (drewnianą
budowlę w kształcie walca, z ruchomą kopułą dachu). Miejscowi
nazwali to miejsce „Cyrklem".
Rysował, malował, rzeźbił, latał
samolotami i konstruował modele różnych pojazdów. Interesował
się optyką, fizyką, akustyką, hydrostatyką, elektrycznością i
magnetyzmem, chemią, mechaniką, zoologią, botaniką, mineralogią,
paleontologią, geologią, agrotechniką, geografią, historią,
archeologią, heraldyką, muzyką, architekturą, sztuką, sportem i
techniką. Uprawiał jazdę konną, szermierką, kolarstwo i jazdę
autem.
Był konstruktorem szeregu modeli
samolotów (w tym płatowca z silnikiem, który konstrukcyjnie
nawiązywał do samolotu braci Wright), samolotu odrzutowego,
dwupłatowców Ost 1-3 (na których latał we Francji), helikoptera,
modelu sterowca, automatu do gry w szachy oraz instrumentów
naukowo-badawczych z zakresu fizyki, astronomii i techniki druku.
Napisał m.in. szkice naukowo-literackie z zakresu sztuki i
archeologii.
Jego najbardziej spektakularne
wynalazki:
- w 1876 r. zbudował duży model
sterowca, modele lotu mechanicznego, i aerodynamicznego w Krośnie.
- w 1881 r. powstał model samochodu
- w 1888 r. w Berlinie miał swój
pierwszy lot wolnym balonem (z polską flagą)
- w 1889 r. zbudował silnik
wybuchowy, odrzutowy, którego próby przeprowadzał w Krośnie.
- w 1896 r. powstał model mechaniczny
sfer świata opatentowany w Rosji,
- w 1900 r. zaprojektował silnik
hydrauliczny, na który uzyskał patent we Francji,
- w 1908 r. wymyślił zabawkę
latającą, którą opatentował w Anglii,
- w 1909 r. otrzymał we Francji
patent na koncepcję „Stibora – 2”, czyli latającego
pionowzlotu, opracował silnik gazowy, ze zbiornikiem na gaz świetlny
i urządzenia techniczne drukarskie.
Co ciekawe, podważał ogólną teorię
budowy świata, opracowaną przez Kopernika.
Podczas swoich wykładów m. in. we
Florencji, Oxfordzie i Paryżu głosił teorie geocentryczne.
Traktowano to jako typowy odlot ekscentryka.
Wykorzystując lukę w prawie
międzynarodowym stwierdzał, że jeżeli jakiś teren na Ziemi nie
ma swojego właściciela, to można go zająć. Ogłosił się
cesarzem Antarktydy, królem Bieguna Południowego, Troi, Metropedii
i innych.
Czyżby każdy geniusz był nieco szalony? Inaczej mówiąc, walnięty?!
Nie tylko - szalony czyli walnięty, ale też - NUDNY!!! Ledwo do końca doczytałam jego życiorys. Dobrze, że żył tylko 74lata, bo strach pomyśleć, co by wywinął, gdyby żył dłużej i, jakie teorie jeszcze by podważył?
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń