Na początku lutego, w piątą rocznicę
otwarcia w Stuttgarcie Muzeum Porsche zaprezentowano w nim
odnaleziony w Australii pierwszy model samochodu, pochodzący z 1898
r. Był to „Egger-Löhner”, elektryczny pojazd, model „C.2
Phaeton” (znany w skrócie jako „P1”)
Na wszystkich kluczowych elementach
tego samochodu wygrawerowany jest kod „P1" (Porsche, numer 1).
Napęd elektryczny, ważący zaledwie
130 kg, zapewniał moc 3 KM. Na krótką metę można było, w trybie
przeciążenia, uzyskać do 5 KM ,co pozwalało „P1” osiągnąć
prędkość do 35 km / godz. Całkowity zasięg pojazdu wynosił 80
km, co w tamtych czasach było znacznym osiągnięciem. Co ważne,
nadwozie pojazdu (nie zachowało się) pozwalało na użytkowanie
latem i zimą.
„P1" zaprojektowany i zbudowany
przez Ferdynanda Porsche był jednym z pierwszych pojazdów
zarejestrowanych w Austrii, a na ulicach Wiednia pojawił się 26
czerwca 1898 roku. Pierwszy test praktyczny „P1” przeszedł we
wrześniu 1899 roku, na międzynarodowej wystawie pojazdów
silnikowych w Berlinie. Odbył się wtedy wyścig pojazdów
elektrycznych na dystansie 40 km.
Ferdinand Porsche z trzema pasażerami
„na pokładzie” przybył na metę 18 minut przed następnym
samochodem. Ponad połowa uczestników nie udało się dotrzeć do
mety z powodu trudności technicznych. „P1" wykazał również
najniższe zużycie energii w ruchu miejskim.
Nie moja - bajka, bo samochody i wyścigi, mnie nie interesują, odkąd skończyłam 30 lat!
OdpowiedzUsuńSporo się zmieniło przez te lata. Ja póki co robię prawko w http://naukajazdy-ostrow.pl więc póki co, za samochodem się jeszcze nie rozglądam.
OdpowiedzUsuń